Biographie
Nl
Geboren in
1926
- 1946: Hoger Instituut St. Lucas te Schaarbeek : Diploma van Tekenaar-Architect
- Formatie van schrijnwerker in de familiale onderneming
- Zelfstandig schrijnwerker van 1964 tot 1989
- 1994: Inschrijving in de Koninglijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel, Afdeling Monumentale Beeldhouwkunst (Professor : Bob Van der Auwera)
- 1998: Deelname, met het Atelier van monumentale beeldhouwkunst, aan het uitwerken van sculpturale reliefs, geintegreerd in het “Centre Culturel des Riches-Claires” te Brussel
- 1998 : Deelname aan “Ontdek de Kunstenaars” te Schaarbeek
- 1999 : Prijs van de “Aaron Samdam” Stichting (Prijs van de Stad Brussel)
- 2000: Deelname aan het vervaardigen en installeren van drijvende beeldhouwwerken op de campus CERIA (Gezamelijk werk van het Atelier Monumentale Beeldhouwkunst)
- 2000: Tentoonstelling in “les Moulins de Beez” (Namen) “Sélectie van werken van leerlingen van “l’Enseignement Secondaire Artistique de la Communauté Française”
- 2002: Tentoonstelling in de Galerij DEXIA (Passage 44, Brussel) : ACTION ART “Sélectie van de verschillende Akademies van Schone Kunsten van de Stad Brussel” Juni-Augustus 2002
- 2006 : Opening van een website met afbeeldingen van skulpturen www.norbertdesmet.be
- 2006 : Tentoonstelling bij Albert Dumont, Brussel, Juni 06
- 2006 : Gezamelijke tentoonstelling « Villa Beverbos en haar Kunstenaars » selectie van de gemeente Wemmel, Augustus 06
- 2006 : Vermeld in « La Sculpture en Belgique à partir de 1830 » Engelen - Marx, lexicon van 4300 bladzijden in 7 deelen (blz. 1146-47) (www.belgiansculptures.be)
Atelier :
1780 Wemmel &
Atelier de Sculpture Monumentale à l’Académie des Arts de Bruxelles, rue Terre-Neuve, 32-34 te 1000 Brussel
Benadering van de
skulptuur :
De skulpturen ontstaan uit houten blokken, boomstammen in allerlei vormen
en dimensies of uit eenvoudige planken.
Het werk komt tot stand na een dikwijls lange reflectie, rekening houdend
met de verschillende uitvoeringsmogelijkheden, en soms geleid door de
beweging van het hout.
Deze reflectie gaat gepaard met schetsen, schaaltekeningen of zelfs
maquettes om bepaalde ingebeelde details beter te kunnen visualiseren.
De afwerking van de skulpturen, die meestal opgewekt zal zijn door hun
dimensie, hun architectuur en door de aard van het hout zelf, zal echter
altijd, volledig of gedeeltelijk, de lichtreflectie en het
aanrakingsplezier toestaan. |